En managerkarriere

Spiller du verdens beste PC-spill? Diskutér spillerkjøp, formasjoner, trening og annet

En managerkarriere

Nytt innlegg stylzz 02 Des 2008, 11:08

(For de som er interesserte - Her kan min managerkarriere følges steg for steg mot toppen. Målet er å tilslutt kunne ta over en av de store klubbene i Europa og hente hjem de alle største troféene. Mye tyder på at det kan ta tid :-) )

Med et relativt dårlig utgangspunkt med mange lånespillere, og får få spille som egentlig var verdt penger, startet jeg allikevel med en forsiktig optimisme med de gule kanarifugler Norwich City.

Både klubb og spillere skulle merke at det var en ung, ambisiøs manager fra Norge som skulle ta klubben til gamle høyder. Spillere ble plassert på transferlisten, lånespillere som ikke dugde ble sendt hjem, og tidligere storspillere i tillegg til andre lånespillere ble hentet inn. Dessuten hadde klubben et par trenere som ikke passet min filosofi - De måtte ut, og i "Martin Andresen-stil" ble trenere hentet til spesifikke arbeidsoppgaver som angrep, forsvar, taktikk etc.

Én signering som skulle vise seg å bli viktig var at jeg fikk overbevist Juninho (tidligere Middlesbrough & Brasil) om at Norwich kunne passe fint for ham på tampen av karrieren. Han skulle vise sge å bli en nøkkelspiller.

På kantene hadde jeg allerede Lee Croft og Wes Hoolahan. To spillere som når de har dagen kan herje med de fleste Championship-backer. På topp hadde jeg vanskelig for å finne målscorere, emn laget fungerte ettervhert såpass at mange meldte seg på.

En tidligere målscorer som Jamie Cureton fikk aldri sjansen til å overbevise, og ble etterhvert sendt ut i kulden.

Den første sesongen blir det kun en kjapp gjennomgang av - Det gikk over all forventning. Reading stakk tidlig av, og man skjønte at de aldri kunne hentes inn, og overraskende nok sto kampen om den andre direkte opprykksplassen mellom Norwich, Wolves, og argeste rival Ipswich.

Lenge hadde Ipswich kontroll på andreplassen, blant annet ved å vinne begge lokalderbyene - Noe styret og supporterne hadde vanskelig for å svelge.

Den som ler sist ler imidlertid best - Ipswich sprakk, og Norwich kapret den siste direkte opprykksplassen. Og, som om det skulle være trøst for noen - Ipswich kvalifiserte seg via play-off.

(Sesong 2 følger i et senere innlegg - Første sesong i Premier League)
stylzz

Moa ble Kanarifugl

Nytt innlegg stylzz 02 Des 2008, 12:57

Jepp - Da var tiden kommet for den andre sesongen. Den virkelige utfordringen. Norwich tilbake i Premier League for første gang på fire år.

Et kjapt overblikk på laget, og man så raskt at her var det få som egentlig holdt noe i nærheten av Premier League-nivå.

Keeper David Marshall, høyreving Lee Croft og muligens Wes Hoolahan. Dessuten hadde jeg Ryan Bertrand på lån fra Chelsea, det var en låneavtale jeg ville jobbe med å forlenge med enda et år. Til resten av posisjonene måtte det shoppes. Og man måtte ha rutine - for en billig penge. Overgangsbudsjettet jeg ble avspist med var på lusne £2 millioner.

Dermed var det bare å tråle rundt i de store ligaene etter spillere som kanskje ikke nøt den samme tillliten som under storhetstiden, men som fortsatt hadde fotball i seg. Hvem passet da bedre enn Jorge Andrade (gratis) og anti-helten Marco Materazzi (£150 000) - om ikke annet fikk jeg et temposvakt men ekstremt rutinert stopper-par. Middlesbrough-stopper Mathhew Bates og Tottenham-stopper Dorian Dervite kunne være de unge alternativene. Begge valgte Carrow Road som neste stoppested, og begge var gratis.

Ryan Bertrand kom hyggelig nok på lån, og Arsenal var såpass sympatisk at de lånte bort Alexandr Song. Når jeg i tillegg fikk Stephen Kelly til høyrebacken fra Birmingham, og Marek Jankulovski på lån fa AC Milan var forsvar og midtbaneanker på plass.

Ingen overlever Premier League uten målscorere. Men hvem i all verden kunne garantere for mål, var interesserte i å spille for Norwich, og tilnærmet gratis?

Jeg solgte unna en helt liten haug av spillere i løpet av sommeren, og det økte transferbudsjettet noe. Kjempetalentet Daniel Sturridge takket ja til mitt ikke veldig generøse tilbud etter å ha blitt frigitt fra Manchester City - og da var det bare å starte jakten på årets store komet i norsk fotball.

Var Moa klar for Premier League?

£2,5 millioner ble lagt på bordet, og VIF-direktør Pål Breen tok avgjørelsen for Martin Andresen. Moa ble Kanarifugl.

En 38 år gammel Henke Larsson bestemte seg for ett siste utenlandseventyr, og Sylvan Ebanks-Blake var så misfornøyd med at Wolves heller ikke denne gangen klarte opprykket, at han bestemte seg for å joine Norwich da nok pundsedler ble lagt på bordet.

Dermed var laget komplett, to nye trenere ansatt, og man kunne begynne sesongoppkjøringen.

Serieåpning mot Blackburn. Borte. Gamst og hans lagkamerater som kjempefavoritter, og vi bestemte oss for en defensiv taktikk. Flere enn lokalpressen var tilstede på pressekonferansen før kampen, og nå skjønte hele byen at det var Premier League som gjaldt.

Etter et langt spillermøte med en gjeng som nærmest trippet etter å komme i gang, bestemte vi oss for en defensiv 4-5-1 formasjon med Moa alene på topp.

Og kampbildet ble som fryktet. Blackburn presset voldsomt gjennom hele den første omgangen, men oppofrende forsvarsspill, og spillere som gikk i krigen for hverandre, gjorde at det fortsatt var målløst etter de første 45.

Jeg fortalte gutte at denne matchen kunne faktisk vinnes om vi gjorde alt riktig etter pause, og fortsatte med den samme innsatsen.

Og gutta responderte. Et kvarter ut i den andre omgangen kom muligheten vi hadde ventet på. Blackburn presset, en lang avklaring havnet hos Moa som satte kursen direkte mot mål. Alene med keeper, og en typisk Moa-asvlutning med det venstre beinet i borterste hjørnet.

Vi hadde tatt ledelsen på Ewood Park med en halvtime igjen av kampen.

Kunne dette gå veien?

Fortsettelse følger....
stylzz

Re: En managerkarriere

Nytt innlegg CityRuler 03 Des 2008, 10:31

Som alle tidligere Manager spill var dette alt for enkelt. Runda det på ei helg :P

(Hold deg til temaet - Synes du FM 09 var for enkelt, lag egen tråd - mod.)
CityRuler

Nytt innlegg stylzz 07 Des 2008, 18:32

Med en halvtime igjen å spille og 1-0 ledelse på Ewood Park skulle man tro det kun gjaldt å holde hodet kaldt, så skulle hvertfall ett poeng i serieåpningen være sikret.

Men nei.

For lite samspilt lag, og ikke nok rutine på dette nivået. Ta med en dommer som selvsagt favoriserer det største laget, og nedturen var komplett. Hjemmelaget fikk nemlig straffe rett etter ledermål, og scoret tre på under ti minutter.

Dermed viste Norwich at man kan være en lei nøtt å knekke denne sesongen, og vi reiste absolutt fra Ewood Park med hevet hode, men dessverre uten poeng i bagasjen.

TØFT PROGRAM

Og ser man på kampprogrammet de nærmeste ukene, skulle det bli vanskelig å holde liv i drømmen om å etablere seg i Premier League

WBA (h.)
Aston Villa (b.)
Chelsea (h.)
Fulham (b.)
Everton (h.)
Man City (h.)
Man Utd (b.)
Liverpool (b.)
Arsenal (h.)
Tottenham (b.)

Hjemmemøtet mot WBA kunne ikke fått en verre start. Før kvarteret var spilt ledet bortelaget 2-0. Norwich sto med lua i hånda og så på i sitt hjemme-comeback i Premier League. Veldig frustrerende å stå på sidelinjen og se på, og det fikk også spillerne beskjed om i pausen.

”Senk skuldrene, ha det moro – prestér bedre. Mye bedre” var beskjeden som ble gitt gitt ved halvtid.

Og gutta responderte.

Da kampen ble blåst av hadde nemlig de gul-grønne sikret ett viktig poeng. Og helten nok en gnag var en gutt fra Oslo øst. Mohammed ”Moa” Abdellaoue scoret to ganger, og var i ferd med å bli en virkelig hit i East Anglia.

Hjemme mot Chelsea var det ingen som regnet med poeng, og det snakket vi også om på spillermøtet før kampen. Her var det bare å slå seg løs uten press – Kanskje Chelsea til og med gikk i undervirderingsfella.

Det kunne se slik ut.

Norwich var nemlig fullt på høyde med storheten fra London. Hjemmelaget, med Moa i spissen, gikk ut i et heseblesende tempo, og midtveis i omgangen eksploderte Carrow Road. Lee Crift snek seg inn på bakerste stolpe og headet inn et innlegg fra Wes Hoolahan. Det umulige var i ferd med å bli mulig. Man snakket om sensasjon da lagene gikk til pause, men igjen manglet man den nødvendige kynismen da det dro seg til. To scoringer fra Chelsea i den andre omgangen gjorde at man fortsatt stod med det ene poenget fra kampen mot West Bromwich.

Og dette skulle bli gjennomgangsmelodien

Norwich spilte meget godt – Moa scoret mål (men han ble sørgelig alene), men poengene uteble. Fulham, Manchester United og Arsenal scoret alle vinnermål i sluttminuttene. Liverpool sørget for 3-2-seier halvannet minutt på overtid av overtiden, og da vi skulle møte Tottenham på White Hart Lane var all selvtillit forsvunnet, og vi ble sendt hjem med halen mellom beina og 0-3 i sekken.

WBA (h.) 2-2
Aston Villa (b.) 1-2
Chelsea (h.) 1-2
Fulham (b.) 1-2
Everton (h.) 1-1
Man City (h.) 1-3
Man Utd (b.) 1-2
Liverpool (b.) 2-3
Arsenal (h.) 0-1
Tottenham (b.) 0-3

Undøvendig å si: Norwich nå helt sist, med et godt stykke opp til lagene foran, i Premier League.

VENDEPUNKTET?

Så – endelig – Hjemmekamp mot Portsmouth. Også Pompey lå under streken, men ved seier ville avstanden opp kun være fem poeng.

Et være eller ikke være.

Gutta responderte. Viste at det fortsatt var moral og en vilje til å overleve. Spiss-floppen Sylvan Ebanks-Blake brøt gjennom og scoret kampens eneste mål. Til tross for et massivt Portsmouth-press den siste halvtimen, var marginene endelig på vår siden. En real opptur for hele laget og byen.

Skulle det være mulig å overleve til tross for en sesongstart som minnet mye om Derbys rekord-dårlige sesong 2007/08?

Nei – Det skulle ikke se slik ut.

Lokal-derbyet mot Ipswich i neste serierunde endte i et bittert ettmåls-tap. Det samme gjorde den neste hjemmekampen mot Newcastle.

Det ble spilt seks kamper i desember. Fasit: 2 fattigslige poeng, 0-4-tap mot Blackburn i årets siste kamp, og en sesong som ikke kunne reddes. Det gikk som det måtte gå – selv om jeg fortsatt er litt bitter på styret her.

Jeg fikk sparken. Avskjed på grått papir, uten noe forvarsel fra styret.

Da var det bare å troppe opp på NAV. Hvem ville ha manageren som styrte Norwich til opprykk mot alle odds, men som samtidig feilet voldsomt på det høyeste nivået?

Den som følger med får se
stylzz

Nytt innlegg CarrAgger 08 Des 2008, 16:09

Artig lesning og jeg føler med deg. Ser ut til at du jobber hardt men ikke får de resultatene du synes du fortjener. Sikkert en del managere (om ikke alle) som kjenner seg igjen i dette. Nok en gang fikk en ung manager sparken så alt for tidlig, når skal styrene i fotballklubbene lære?

Jeg tror det blir vanskelig å få seg en god jobb etter dette så alt for korte oppholdet i Norwich. Blir spennende å se hvor du havner, men her lukter det Galterud :lol:

RIP
Brukerens avatar
CarrAgger

Nytt innlegg stylzz 15 Des 2008, 10:22

Kald januar og ikke det beste tidspunktet å være arbeidsløs. Hadde en viss tro på at mine manager-egenskaper fortsatt skulle være etterspurte etter det flotte opprykket med Norwich fra Championship, men nei.

Ryktet mitt hadde fått en alvorlig knekk etter den miserable høstsesongen i Premier League. Odd Grenland var blant klubbene som avslo min jobbsøknad.

Men allikevel – Jeg slapp å gå arbeidsløs så altfor lenge. Bristol Rovers, som hadde store forhåpninger før sesongen, kjempet med ryggen mot veggen mot nedrykk.

Laget lå tredje sist i League Two, jeg hadde to dager igjen av overgangsvinduet. Ingen tvil om at jeg hadde dårlig tid, men det måtte gjøres noe grep for å snu en vond trend.

Fire spillere ble hentet inn:
Sten Ove Eike (FK Haugesund) – En hurtig ving/angriper.
Barry Bannan (lån – Aston Villa) – Kjempetalent, offensiv spiller, trives best på venstrekanten.
Luke Steele (Barnsley) Gratis, et kupp! Keeper-posisjonen var lagets klart svakeste punkt, og her fikk jeg muligheten til å hente helten fra Anfield for et par år siden gratis! Den viktigste signeringen jeg kunne gjort.
Jaime Peters (lån – Ipswich) – Hurtig, teknisk ving. Kan spille på begge kantene.

Var svært fornøyd med det jeg fikk utrettet på de to dagene jeg hadde til rådighet. Spillerne som kom var entusiastiske, og klare for å gjøre en innsats. Eike og Steele var kommet på permanent basis.

Så var det til business. Plassen skulle reddes på kort sikt, og på litt lengre sikt skulle Rovers bli et lag å regne med i kampen om opprykk.

Og det begynte forferdelig.

1-2-tap mot Shrewsbury i min første kamp som Rovers-sjef. Vi gjorde en god kamp, men poeng ble det ikke. De to neste kampene mot Morecambe og Brentford likeså. 1-4 og 1-2, og null poeng på mine første tre kamper på Memorial Stadium.

Det var tydelig at jeg hadde tatt over et lag fullstendig blottet for selvtillit, og ting ble ikke bedre da Barry Bannan pådro seg en skade som satte han ut for resten av sesongen…

Følg med for fortsettelse…
stylzz

Nytt innlegg CarrAgger 06 Jan 2009, 09:54

Hva skjer, har du ikke spilt i hele jula eller er du flau over at du nok en gang har fått sparken og ikke vil dele det med oss?? :?:
Brukerens avatar
CarrAgger

Gå til Fotball Manager 2009

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest